DE ORISHAS EN HUN BETEKENISSEN
In Cuba heeft de grote mix van verschillende rassen en culturen die er bestaan, geleid tot een grote verscheidenheid aan religieuze praktijken, culten en overtuigingen.
Een deel van de Cubaanse bevolking is van traditie en overtuiging katholiek.
Een ander deel van de mensen met Afrikaanse wortels beoefent en gelooft in hun goden.
Een andere groep mensen, vrij groot, gelooft in een diffuse mix van beide religies, die bekend staat als syncretisme.
Cubaanse Santeria is een religieuze praktijk die elementen van de Spaanse (katholieke) en Afrikaanse (Yoruba) cultuur combineert.
Het werd geleidelijk gevormd toen Afrikaanse slaven uit Nigeria en andere West-Afrikaanse landen die de Yoruba-religie beoefenden, hun Afrikaanse goden (orisha's) identificeerden met de heiligen van het katholicisme, de officiële religie in Cuba.
Ze vertelden hen met behulp van hun uiterlijk en hun acties. Dit proces wordt religieus syncretisme genoemd. Op deze manier dachten hun meesters dat de slaven zich tot het christendom hadden bekeerd, terwijl ze in feite hun traditionele overtuigingen bleven beoefenen. Cubanen hebben, door te emigreren naar andere landen, de praktijk van Santeria meegebracht, die nu te vinden is in Venezuela, Colombia, Ecuador, Miami en andere plaatsen."
De Yoruba-religie en zijn orisha's of goden De Yoruba-religie komt oorspronkelijk uit Nigeria en de omliggende landen in West-Afrika, waar het al meer dan 12 eeuwen wordt beoefend.
In de zogenaamde regel van Osha-Ifá worden hun overtuigingen samengevat. Volgens deze religie is Olodumare de universele, allerhoogste, unieke en almachtige god, van wie alles wat geschapen is, voortkomt. Het is de materiële en spirituele manifestatie van alles wat bestaat. Het kan niet worden weergegeven, omdat het geen menselijke eigenschappen heeft.
Er worden geen aanbiedingen gedaan.
Olofi of Olofin is de zoon van Olodumare en een van zijn manifestaties.
In Cubaanse Santeria wordt hij gesynchroniseerd en geïdentificeerd met de Christus van de katholieke religie.
Olofin (wat eigenaar van het paleis of eigenaar van de lucht betekent), creëerde met zijn krachten later de Orisha's om in indirect contact te staan ββmet mensen, leidt en houdt toezicht op hen.
De orisha's of osha's zijn godheden die de natuurkrachten en de zaken van de mensheid beheersen.
Volgens de Yoruba wordt elke persoon geboren met een doel, een doel en een bestemming in het leven, maar over het algemeen veranderen verschillende omstandigheden dit.
De orisha's zijn verantwoordelijk voor het repareren ervan. Er zijn 401 goden, maar slechts enkele tientallen overleven in Amerika.
De meest populaire en bekende orisha's in Cubaanse Santeria zijn de volgende.
Alle afbeeldingen die we op deze pagina laten zien, zijn afkomstig van internet. Ze vertegenwoordigen de orisha's op een artistieke manier, geïnspireerd door hun kenmerken.
De meest populaire Orisha's van Cubaanse Santeria Obbatalá Obbatalá is de orisha die staat voor gerechtigheid, gezondheid, zuiverheid, wijsheid, waarheid en vrede.
Hij is de grootste van de orisha's en bezet altijd de hoogste plaats. Hij is een opmerkelijke en gerespecteerde god, eigenaar van menselijke intelligentie en gevoelens.
Hij is de schepper van mensen en alles wat op de planeet leeft. De kleur is wit als symbool van vrede en zuiverheid.
Zijn nummer is acht en zijn eerbetoondatum is 24 september.
De vrouwelijke vertegenwoordiging wordt geïdentificeerd met de Virgen de las Mercedes.
De zonen van Obbatalá hebben een sterke wil.
Ze zijn erg stil en gereserveerd. Ze zijn over het algemeen toegewijd aan intellectueel werk, dus het kunnen schrijvers of kunstenaars zijn.
Shango Shango of Changó is een van de meest populaire orisha's, het vertegenwoordigt levensvreugde.
Hij was in het echte leven een koning in Nigeria en een zeer dappere krijger, rokkenjager, drinker, met een grote mannelijke aantrekkingskracht. Hij is de god van de oorlog, eigenaar van bliksem, donder, vuur, dans en muziek, uitgedrukt door de Batá-trommels. Shango is niet alleen een krijger, maar ook een waarzegster en genezer en zijn kinderen zijn van nature waarzeggers.
Het nummer is 4, de kleur is rood en wit en de datum is 4 december. Hij regeert vanuit de koninklijke palm, zijn natuurlijke troon. Shangó identificeert zich met Santa Bárbara, maar volgens Ocha's heerschappij is hij een zeer mannelijke orisha die geen vrouwelijke paden heeft.
De zonen van Shango zijn eigenzinnig, energiek, hooghartig, intelligent en boos.
Mannen zijn twistziek, rokkenjager, macho en libertijnen.
Vrouwen zijn spraakzaam, moedig en hardwerkend en vergeven geen ontrouw.
Yemaya Yemayá is de moeder van alle orisha's en een model van universele moeder, beschermer van kinderen en zwangere vrouwen. Ze is de koningin van de zee, de bron van al het leven, de godin van de intelligentie, het rationele en hekserij.
Yemayá is de zus van Oshun en de moeder van Shangó.
Zijn nummer is 7 en zijn veelvouden, de kleur is marineblauw en de datum is 7 september.
Het wordt geïdentificeerd met de Maagd van Regla.
Yemayá's kinderen zijn eigenzinnig, sterk en rigoureus, hoewel moederlijk en vaderlijk, met een veranderend karakter, net als de zee.
Ze nemen overtredingen op en vergeten ze nooit, ook al vergeven ze ze.
Ze houden van luxe en pracht.
Mannen hebben vaak een gemanierde en vrouwelijke houding. Oshún Oshún is de orisha die de intensiteit van menselijke gevoelens, liefde, spiritualiteit, delicatesse, finesse, vrouwelijkheid en vruchtbaarheid verpersoonlijkt. Het heeft de meest gewaardeerde deugden bij vrouwen, het is flirterig, mooi en sensueel.
Ze is de eigenaar van liefde, honing en goud.
Oshún
regeert in de zoete wateren van de wereld, de beken, bronnen en rivieren.
Zijn nummer is 5 en zijn veelvouden, de kleur is geel en de datum is 8 september.
Het wordt geïdentificeerd met de Virgen de la Caridad del Cobre, patroonheilige van Cuba.
De kinderen van Oshún zijn vriendelijk, vrolijk en erg sociaal.
Ze houden van bevelen, ze zijn nieuwsgierig, sensueel, ze houden van sieraden, kleding en goede parfums.
Ze hechten te veel belang aan de mening van anderen.
Elegguá
Elegguá is de eerste en belangrijkste van de krijgers.
Hij wordt beschouwd als de meest angstaanjagende van de orisha's, omdat hij de eigenaar van het lot is, hij draagt ββen brengt het goede en het slechte dat niet wordt verwacht.
Hij is een onstuimig en ondeugend kind aan wie Olofi een sleutel gaf en eigenaar werd van de wegen, nadat hij hem had genezen met een afkooksel.
Hij is degene die de wegen en deuren sluit of opent voor het geluk of het ongeluk van mensen.
Hij is ook de orisha van grappen, van het onverwachte en het onvoorziene.
Hij is een spion en boodschapper van de goden, aangezien een Elegguá met elke Orisha werkt.
Het nummer is 3, de kleuren zijn rood en zwart, de datum is 6 januari en 13 juni.
Het wordt geïdentificeerd met San Antonio de Padua.
Elegguá's kinderen zijn intelligent en bekwaam, maar gewetenloos. Ze zijn spraakzaam en hebben een flair voor commercie en politiek. Ze zijn rokkenjager en klein huis, ze houden van de straat.
Babalú Ayé
is een bekende en vereerde Yoruba-god.
Hij is toegewijd aan het genezen van zieken, omdat hij door Olofi van de dood werd gered. Het wordt ingeroepen voor elke menselijke ellende, maar vooral voor ziekten. Hij is wonderbaarlijk, geneest en schenkt wensen, maar hij stelt hoge eisen aan de vervulling van de beloften die aan hem zijn gedaan. Als ze niet worden vervuld, straft het met huidziekten.
Het nummer is 17, de kleur is paars en de datum is 17 december.
Babalú Ayé identificeert zich met San Lázaro.
De kinderen van Babalú Ayé zijn mensen die bezorgd zijn over het fysieke, mentale en spirituele welzijn van de mensen om hen heen.
Ze proberen altijd genegenheid, begrip en hulp te geven, maar ze vinden het moeilijk om te communiceren.
Ze zijn solitair en complex.
#Oggún#
Oggún is een krijger Orisha die staat voor kracht, werk en kracht.
Neem deel aan alle veldslagen en beheers alle geheimen van de berg.
Hij is de god van wapens, gereedschappen en zijn symbool is ijzer.
Hij woont in de bergen en op de treinrails.
Hij is de broer van Shangó en Elegguá, hij is net zo ondeugend en sluw als de laatste, maar eigenzinniger.
Het nummer is 3, de kleur is groen, paars en zwart, de datum is 23 april.
Het wordt geïdentificeerd met Saint Peter, Saint Paul, Saint John the Baptist en Saint Michael the Archangel.
Oggúns kinderen hebben een gewelddadig temperament, zijn impulsief en vinden het moeilijk om de overtredingen van anderen te vergeven.
Het zijn goede vrienden, grappig, ze wekken altijd de interesse van het andere geslacht op, maar ze klampen zich niet vast aan één persoon.
Orula -
Orunmila Orula of Orunmila, vertegenwoordigt de wijsheid, intelligentie en sluwheid die het kwaad over elkaar heen leggen.
Hij is een weldoener van de mensheid en een raadgever.
Hij is de orisha die verantwoordelijk is voor de interpretatie van het orakel van Ifa, omdat hij de kracht van waarzeggerij heeft.
Toen Olodumare het universum schiep, was Orula er als getuige.
Daarom kent hij de bestemming van alles wat bestaat. Daarom wordt hij de eleri-ipin ibikeji Olodumare genoemd
(getuige van de hele schepping en de tweede in bevel over Olodumare).
Het heet Idè of Ildè, de groene en gele armband die zoveel Cubanen dragen, gerelateerd aan Orula.
Vertegenwoordigt in de groene kleur van de plant die uit de aarde komt; en van de dood die zich manifesteert in de gele bladeren die er elke dag uit vallen.
Orula is de zoon van Obbatalá, broer van Elegguá, Oggún en Shangó.
Het nummer is 4 en 16, groen en geel, gedateerd 4 oktober.
Orula identificeert zich met Sint Franciscus van Assisi. De kinderen van Orula zijn rustige, wijze, zorgzame en vrijgevige mensen. Spirituele gidsen bij uitstek, met een bijzondere intuïtie. Ochosi Ochosi is de beste van de jagers en een van de krijgers. Hij is de heilige van gevangenissen, Orisha van de gevangenis, gerechtigheid en vervolgden.
Hij is de zoon van Yemayá en broer van de kruidkundige Inle.
Nummer 3 en zijn veelvouden, blauwe en gele kleuren, datum 6 juni.
Het wordt geïdentificeerd met San Alberto Magno en San Norberto.
De kinderen van Ochosi zijn intelligent, snel, alert op elk signaal, initiatiefrijk, altijd alert op elke gelegenheid, ze zijn gastvrij, beschermend en houden van het gezin, dat soms lijdt aan hun nomadische, bohemien en onstabiele gewoonten.
Hallo Oyá of Yansa is de orisha van de begraafplaats, eigenaar van de wind en de lucht die we inademen.
Ze is een gewelddadige en krijger-orisha die vecht met twee zwaarden, geholpen door de doden.